kotiliesi

perinneruoat vegeversioina: quorn-makaronilaatikko



Makaronilaatikko on hyvää, jos se on mehevää ja se ei kaipaa sinänsä mitään kastiketta kuten ketsuppia. Sen ei tarvitse olla kiinteää ja joskus sitä onkin hauskaa syödä alkeellisempana versiona, jolloin keitetyt makaronit, paistetut sipulit ja jauhelihan kaltainen tuote on sekoitettu keskenään.

En siis käyttänyt tähänkään makaronilaatikkoon kananmunaa kiinteyttämään, mutta kaurakermalla ja juustoraasteella sain hyvää kiinteämpää rakennetta. Seuraavana päivänä laatikko on muutenkin itsestään jo kiinteämpi.

Käytin tällä kertaa quorn-rouhetta, joka löytyy pakastealtaasta. Quorn-rouhe vastaa jauhelihaa, mutta on valmistettu sieniproteiinista kuten esimerkiksi quorn-kuutiot. Maultaan quorn-rouhe on esimerkiksi soijarouheeseen verrattuna paljon miedompaa ja esimerkiksi mifuun verrattuna "lihamaisempaa", sillä onhan mifu maitotuote. Härkis puolestaan on mielestäni jauhoisempaa ja nyhtökaura sopii mielestäni muunlaisiin ruokiin kuin suoraan jauhelihan korvikkeeksi. Quorn-rouheen voi valita myös, jos vatsa ei kestä soijarouhetta.

Mehevyyttä laatikko saa runsaasta määrästä sipulia sekä porkkanaraasteesta. Myös punainen paprika tuo väriä ja makua! Kaurakerma ja juusto tuovat kermaisuutta ja rakennetta, eikä mitään munamaitoa siis tarvita.


Alla olevalla ohjeella tulee noin 4-6 annosta:

pussillinen quorn-rouhetta
pussillinen (400 g) tummaa makaronia
öljyä paistamiseen
2 pientä punasipulia
2 pientä sipulia
1 makea suippopaprika
1 porkkana
suolaa
pippuria
prk kaurakermaa
pari kourallista juustoraastetta (Cheddar ja Emmental)


Kuumenna uuni 200 asteeseen.

Keitä makaronit runsaassa suolalla maustetussa vedessä lähes kypsiksi (- 1-2 minuuttia keittoajasta).

Kuori ja silppua sipulit. Kuutioi suippopaprika pieniksi kuutioiksi. Kuori ja raasta porkkana.

Paista sipulit läpikuultaviksi, lisää quorn-rouhe jäisenä pannulle ja paista miedolla lämmöllä noin 10 minuuttia. Lisää paprikakuutiot ja porkkanaraaste myös loppuvaiheessa mukaan.

Valuta makaronit lävikössä, mutta jätä keitinvettä hieman vuokaan. Sekoita keskenään makaronit ja paistetut vihannekset sekä quorn. Kaada vuokaan ja sekoita kaurakerma sekä hieman juustoraastetta joukkoon. Ripottele lopuksi vielä pinnalle juustoraastetta. Voimakkaampi juustoraaste kuten Cheddar tai Emmental (mieluiten vaikka molemmat) tuo loistavasti makua.

Paista keskitasolla noin 25-35 minuuttia kunnes pinnalla on hieman väriä. Nauti lähes välittömästi sellaisenaan tai vaikka kera ketsupin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti