kotiliesi

polentaa, vegepekonia ja uunissa paahdettuja tomaatteja

 

Aijai, kaapissa oli jo tovin poltellut sekä polenta että (Vegesunin) soijapapuhiutaleet. Olin joskus nähnyt vision, jossa yhdistäisin ne keskenään ja se päivä saapui tänään. Polentapuurosta kolmioita ja kolmiot pannulla hieman kullanruskeiksi. Mutta miten valmistaisin soijapapuhiutaleet? Niistäpä päätin tehdä ns. vege-pekonia. Tein tätä vege-pekonia Chocochilistä löytyneellä ohjeella. Omista Vegesunin soijapapuhiutaleista ei ehkä ulkoisesti tullut niin pekonin näköistä mitä Soyappetitin hiutaleista tulisi, vaan itse näkisin enemmän ulkoisesti jauhelihan korvikkeena. Ulkonäköasia on kuitenkin sivuseikka, sillä en pekonista koskaan pitänytkään. Maku on tärkein, ja näistä tulikin maukkaan makuisia. Myös tuoksu paistaessa oli aika huumaava, kiitos siirapin. Ehdottomasti teen toiste ja käytän esimerkiksi jauhelihan korvikkeena. Nyt tein kuitenkin näin ja ateriasta tuli oikein hyvä ja kevyehkö lounas, joka sopii myös gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle, kun tarkastaa että siirappi ja soijakastike ovat vielä gluteenittomia.

Vaikka ohjeesta tulee ateriat kahdelle tai kolmelle, niin näkisin tämän myös keveyden vuoksi alkupalana kolmen ruokalajin aterialla. Proteiinia tästä ei kuitenkaan puutu, sillä sekä polenta että vegepekoni sisältävät hyvin proteiinia.

Näin valmistat vegepekonin

2 dl soijapapuhiutaleita
2,5 rkl (gluteenitonta) soijakastiketta
1 tl riisiviinietikkaa/omenaviinietikkaa/valkoviinietikkaa
2 tl tummaa (gluteenitonta) siirappia
1,5 tl nestesavua
öljyä paistamiseen

Sekoita soijakastike, riisiviinietikka, siirappi ja nestesavu yhteen. Lisää joukkoon soijahiutaleet ja anna nesteen imeytyä.

Paista runsaassa öljyssä, kunnes hiutaleet ruskistuvat. Valmista. Mikäli olet valmistanut vekonin jo etukäteen, niin voit toki lämmittää hetken mikrossa (...).

Jos valmista vegepekonia jääkin aterian yli, niin kyllä se muutaman päivän säilynee jääkaapissa rasiassa.


Paistetut polentakolmiot (2-3 hengelle)

Voit valmistaa polentan tekeytymään ennen vegepekonin valmistamista. Polentapuuro valmistuu itsessään nopeasti, mutta laakealla astialla jähmettyminen paistovalmiiksi ottaa aikaa vähintään 30 minuuttia.

Kiehauta 7,4 dl vettä ja kasvisliemikuutio. Lisää vispaten joukkoon 1,5 dl polentaa ja anna kiehua hiljalleen noin 6 minuuttia. Kaada polentapuuro vedellä huuhdeltuun vuokaan (lasagnevuoka on hyvä). Anna jähmettyä vähintään 30 minuuttia (siihen asti kunnes polenta irtoaa helposti astiasta ja pysyy kasassa.) Tee märällä veitsellä tai lastalla jähmettyneestä polentasta kolmioita ja paista öljyssä molemmin puolin hieman kullanruskeiksi. Paketin ohjeessa puhutaan 3 minuutista per puoli, mutta itse paistoin paljon kauemmin. 

Uunissa paahdetut luumutomaatit

Pese muutama tomaatti ja halkaise pitkittäissuunnassa. Laita pieneen paistonkestävään vuokaan tai leivinpaperille. Pirskota päälle hieman oliiviöljyä ja sokeria, sekä halutessasi chilirouhetta. Paista (grillivastuksen) alla 250 asteisessa uunissa 10 - 20 minuuttia (kunnes tomaatit ovat hieman käpristyneet). Ei huolta, vaikka tomaatit jäähtyisivät hieman. Voit siis valmistaa vaikka samaan aikaan kun polentapuuro jähmettyy.


Kokoa ainekset lautaselle ja nauti. Kesän tullen koristelisin annoksen vielä tuoreella basilikalla!

Tehokkaasti valmistaessa aikaa tähän kokonaisuuteen menee suunnilleen 45 - 60 minuuttia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti