kotiliesi

Helppo ja maukas vegaaninen pesto



Itse tehty pesto pesee kyllä mennen tullen valmiit pestot eikä sen tekemiseen mene paljon aikaa. Se on myös hyödyllinen siinä mielessä, että se on kuin kastikkeiden pyttipannu: siihen voi laittaa jääkaapista tai kaapista rippeitä sieltä täältä. Varsinkin jos yrttejä on jäänyt yli esimerkiksi muutaman päivän takaa ja nahistuminen uhkaa, voi ne käyttää pestoon!

Tarkkasilmäisimmät ovat saattaneet huomata, että omissa ruokakuvissa vilahtaa lähes poikkeuksetta jokin yrtti. Eikä ne ole vain koristeita varten, vaan oikeasti koen, että tuoreet yrtit ovat olennainen osa ruoanlaittoa. Nyt kesäaikaan on taas kiva käyttää myös esimerkiksi basilikaa.

Viimeisiä basilikan lehtiä uhkasi kuitenkin nahistuminen ja jääkaapista löytyi persiljaakin ja olipahan vähän rosmariiniakin poikkeuksetta, niin yhdistin sekä persiljaa että basilikaa ja ihan varovaisesti lisäsin voimakasta rosmariinia.

Juuston sijaan käytin pestoon puolet auringonkukansiemeniä ja puolet cashew-pähkinöitä. Näinpä ollen myös terveellistä proteiinia löytyy! Lisäksi pidän siitä, että pestossa on tekstuuria ja sen takaa pienet pähkinänmurut. Eikä oikeastaan voisi mausta erottaa niin hyvin, onko joukossa parmesaania vai ei. Cashew-pähkinöitä käytetäänkin yleensä vegaanisen juuston valmistamiseen.

Öljynä oliiviöljyä ja mukaan vielä pari pientä valkosipulinkynttä. Aivan pieni ripaus suolaa ja mustapippuria päätyi myös kulhoon. Sitten surautus. Öljyä kannattaa lisätä joukkoon vähitellen, jotta saa varmasti haluamanlaisensa koostumuksen. Samoin suolaa kannattaa ja saa käyttää varovasti, koska nyt voi välttää sen mikä kaupan pestoissa voi olla pielessä: liika suolaisuus. Oliiviöljyä käytin kaikkiaan noin 1,25 dl, koska halusin kastikemaisen peston pastan kera nautittavaksi.

Huom. Mikäli haluat pestoa levitettäväksi leivän päälle, niin varsinkin sitten suosittelen lisäämään öljyä paljon vähemmän.




Ainesosat:

noin yhden yrttipuskan verran yrttiä (esimerkiksi puolet basilika/puolet persilja)
2 pientä valkosipulinkynttä
50 g cashew-pähkinöitä
50 g auringonkukansiemeniä
1-1,5 dl oliiviöljyä
ripaus suolaa ja mustapippuria maun mukaan


Valmista pestoa tulee noin 2 annoksen verran esimerkiksi raviolien kera nautittavaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti